Sunday 8 November 2015

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)

1.0 PENGENALAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) telah menggariskan matlamat dan hasrat pendidikan di negara kita. Transformasi kurikulum yang telah berlaku di negara kita sejak dulu lagi adalah digubal berdasarkan falsafah ini. Transformasi kurikulum merupakan proses melakukan satu bentuk perubahan yang holistik kepada kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk, organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan pengurusan kurikulum di sekolah (BPK, 2010). Menurut Hendyat Soetopo dan Wasty Soemanto (1991), perubahan kurikulum ialah inovasi dan perubahan kurikulum merujuk kepada usaha untuk mengubah dan menyesuaikan matlamat dan objektif pengajaran dan pembelajaran mengikut kepada nilai, budaya, falsafah dan sumber yang digunakan. Kurikulum perlu disesuaikan mengikut peredaran masa sama ada perubahan masa dan masyarakat dan dunia yang begitu pesat.
Sejak awal kemunculan pendidikan di negara kita, kurikulum negara telah menerima pelbagai transformasi dan perubahan. Pada tahun 1983, Kurikulum Baru Sekolah Rendah telah diperkenalkan. Selepas 10 tahun iaitu pada tahun 1993, Kurikulum Bersepadu sekolah Rendah (KBSR) telah diperkenalkan. Kurikulum ini telah disemak pada tahun 2003 kerana dasar pembelajaran dan pengajaran mata pelajaran sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Selain itu, semakan semula ini juga bertujuan untuk memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa. Transformasi kurikulum sekali lagi berlaku dalam pendidikan di Malaysia  pada tahun 2011 iaitu KBSR digubal menjadi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) selaras dengan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PPIP).




2.0 ASPEK-ASPEK DALAM KSSR
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang mula diperkenalkan dan diterapkan kepada murid tahun satu pada tahun 2011 masih lagi dalam proses penambahbaikan. Menurut Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, KSSR tidak akan menggantikan tetapi beriringan dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).

2.1 PRINSIP-PRINSIP KSSR
Objektif pembentukan KSSR ialah selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara dan berlandaskan prinsip–prinsip KBSR seperti yang berikut :

2.1.1 Pendekatan Bersepadu
Pendekatan bersepadu merupakan satu pendekatan di mana unsur-unsur pengetahuan, kemahiran, dan nilai digabungkan agar wujud kesepaduan dari segi jasmani, emosi, rohani, dan intelek (Choong, 2008). Terdapat empat cara konsep bersepadu ini berlaku, iaitu melalui penggabungjalinan kemahiran, penyerapan, kesepaduan antara dua unsur, dan unsur merentasi kurikulum. Konsep bersepadu ini berlaku semasa dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan juga aktiviti kokurikulum.

2.1.2 Perkembangan individu secara Menyeluruh
Prinsip ini membawa maksud bahawa semua mata pelajaran yang ada dalam KSSR memainkan peranan yang penting bagi memenuhi keperluan jasmani, rohani, emosi dan intelek untuk membantu perkembangan potensi individu.

2.1.3 Peluang Pendidikan yang Sama Untuk Semua Murid
KBSR dan KSSR menyediakan peluang pendidikan yang sama untuk semua murid dengan menyediakan tahap kurikulum yang sama bagi tahap persekolahan yang sama tanpa mengira jenis aliran sekolah. Hanya bahasa pengantar sahaja yang berbeza digunakan mengikut jenis aliran.

2.1.4 Pendidikan Seumur Hidup
Berdasarkan prinsip ini, pendidikan merupakan satu usaha berterusan seperti yang telah dinyatakan dalam Falsafah Pendidikan Malaysia. Proses pendidikan merupakan suatu proses yang berlaku secara berterusan sejak kita dilahirkan sehingga kita mati. Prinsip inilah yang telah diterapkan dalam KBSR dan KSSR, yang menggalakkan manusia menuntut ilmu sama ada secara formal atauipun tidak.
Sekolah memainkan peranan yang penting untuk memastikan pendidikan dituntut sepanjang hayat. Hal ini kerana sekolah memainkan peranan sebagai tempat murid-murid memperoleh ilmu dan belajar kemahiran yang tertentu. Selain itu, daripada sekolah disamping peranan guru, murid juga dapat memupuk minat mereka untuk menimba ilmu dan seterusnya berusaha untuk mencari ilmu di mana jua berada.


2.2 STRUKTUR KSSR
Terdapat enam tunjang KSSR yang membawa kepada perkembangan individu secara seimbang untuk mencapai matlamat pendidikan. Setiap tunjang ini mempunyai penegasan dan fokus tersendiri.

2.2.1 Komunikasi
Menurut Ali  Abdul Ghani (2008) tunjang komunikasi memberi penekanan kepada proses menggabungjalinkan kemahiran berbahasa semasa berinteraksi. Interaksi ini boleh berlaku secara verbal dan nonverbal. Komunikasi merupakan media pengantara yang digunakan oleh guru dan murid di sekolah. Berdasarkan tunjang ini, murid akan didedahkan dengan pelbagai kemahiran berkomunikasi dan berbahasa seperti membaca, menulis dan bertutur.
Mohd Salleh Lebar (2000), menjelaskan dalam kehidupan harian, komunikasi amat penting terutamanya dalam pengiriman berita, pemindahan dan tindak balas orang yang menerima. Sekiranya penyampaian tidak tepat atau jelas terutamanya daripada seorang guru maka murid yang menerima maklumat mengalami kekeliruan untuk menjawab atau bertindak balas.

2.2.2  Kerohanian, Sikap dan Nilai
Sebagaimana yang terkandung dalam Rukun Negara iaitu kepercayaan kepada Tuhan, rakyat Malaysia seharusnya percaya dan yakin terhadap Tuhan masing-masing. Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang telah dibina berdasarkan Rukun Negara juga mengandungi konsep kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Menurut Ee Ah Meng (1995) yang dipetik daripada Syed Ismail Syed Mustafa (2011), kurikulum yang dibentuk perlu menyediakan segala ilmu pengetahuan dan kemahiran yang meransang perkembangan individu secara menyeluruh iaitu merangkumi aspek intelek, jasmani, rohani dan sosial. Pendidikan agama dan moral merupakan bidang yang relevan dalam tunjang ini. Melalui tunjang ini, pelaksanaan sistem pendidikan yang berkesan akan melahirkan insan yang menghayati, memahami dan mengamalkan norma-norma kemasyarakatan yang mencerminkan identiti rakyat Malaysia.  

2.2.3 Kemanusiaan
Aspek kemanusiaan ini merujuk kepada penguasaan ilmu dan amalan tentang masyarakat dan alam sekitar setempat, negara dan global. Selain itu, aspek ini juga memberi peluang kepada murid-murid untuk memahami diri sendiri, perhubungan antara keluarga, orang sekeliling dan alam sekitar. Penguasaan ilmu ini penting kerana ianya mewujudkan semangat cinta akan negara ataupun lebih dikenali sebagai semangat patriotisme.
            Pada tahun 2014, pendekatan modular kemanusiaan akan digunakan terhadap murid tahap dua, bermula tahun empat. Dalam modul kemanusiaan ini, pelajar akan mempelajari sejarah. Melalui sejarah, semangat patriotisme dapat dipupuk kerana kita akan dapat mengetahui asal usul tempat kita.

2.2.4  Keterampilan Diri
Aspek keterampilan diri ini merupakan salah satu agenda pembangunan modal insan, iaitu pembentukan individu yang mempunyai keperibadian yang tinggi. Matlamat pendidikan negara yang ingin melahirkan individu yang seimbang daripada semua aspek berdasarkan Falsafah Pendidikan Negara dapat membantu negara dalam melahirkan insan yang beketerampilan dari segi fizikal khususnya pemupukan kepimpinan melalui aktiviti kurikulum dan kurikulum.

2.2.4     Fizikal dan Estetika
Aspek fizikal dan estetika ini merangkumi perkembangan fizikal dan penjagaan kesihatan. Perkembangan fizikal dan estetika pada peringkat awal khususnya semasa sekolah rendah haruslah dibentuk untuk melakukan aktiviti sukan, bermain alat muzik dan sebagainya. Aspek fizikal individu dapat dikembangkan melalui aktiviti pendidikan jasmani dan kesihatan. Selain itu, potensi estetika yang merujuk kepada pemupukan kreativiti, bakat dan apresiasi yang dapat melahirkan ekspresi diri juga perlu ditekankan dalam aspek ini.  
Selain itu, aspek ini juga menekankan kreativiti yang mementingkan proses berbanding hasil. Pembelajaran pada peringkat sekolah khususnya semasa sekolah rendah seperti pendidikan seni visual dan pendidikan muzik membantu pelajar untuk menzahirkan kreativiti mereka.

2.2.6  Literasi Sains dan Teknologi
Reka bentuk tunjang literasi dan teknologi ini adalah untuk memenuhi keperluan semasa sejajar dengan kemajuan teknologi maklumat pada zaman kini. Aspek Sains dan Teknologi merupakan pendekatan inkuiri, pengetahuan sains, kemahiran saintifik dan sikap saintifik.
Pada peringkat awal, pengetahuan dan kemahiran matematik, penyelesaian masalah, dan ICT juga diberi penekanan dalam aspek ini. Dalam pembelajaran sains semasa sekolah rendah, murid-murid diberi pendedahan dan peluang untuk meneroka persekitaran mereka. Penguasaan kemahiran ini akan membantu murid untuk mengendalikan tugasan harian mereka dengan lebih  berkesan dan bertanggungjawab.

2.3     BIDANG PELAJARAN
Kurikulum Standard Sekolah Rendah yang mula diperkenalkan pada tahun 2011 menggunakan pendekatan yang lebih interaktif dengan subjek yang sedikit. Kurikulum ini menggabungkan beberapa subjek menjadi satu selain turut akan memperkenalkan subjek baru. Pelaksanaan KSSR adalah usaha untuk mentranformasikan pendidikan sekolah dengan menyatupadukan pelbagai disiplin ilmu bagi menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih menarik, menyeronokkan dan bermakna.
Selain itu, beberapa pendedahan baru telah diperkenalkan dalam KSSR seperti pendidikan seks. Pendedahan pendidikan seks yang akan diajar menerusi Pendidikan Kesihatan akan membabitkan murid pada Tahap Satu iaitu murid Tahun 1 hingga Tahun 3. Menurut Julaihi (2010), antara skop yang akan dimasukkan bagi murid Tahap Satu ialah perbezaan aspek fizikal lelaki dan perempuan, tanggungjawab menjaga kebersihan diri, kemahiran berkata tidak kepada sentuhan yang tidak selamat, kepentingan memelihara kehormatan diri serta pengurusan perasaan. Guru yang terbabit dengan pengajaran subjek berkenaan telah diberi kursus manakala bahan pengajaran turut disediakan.
Komposisi Kurikulum Standard Sekolah Rendah terdiri daripada Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif. (Rujuk Lampiran ). Pembahagian masa juga bertambah daripada 1350 dalam KBSR kepada 1380 dalam KSSR.
Modul Teras Asas terdiri daripada subjek asas seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil (SJKC dan SJKT), Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Pendidikan Jasmani, Pendidikan Kesihatan dan Matematik.
Modul Teras Tema pula terdiri daripada subjek Dunia Sains dan Teknologi, Dunia Seni Visual dan Dunia Muzik.
Modul Elektif pula terdiri daripada bahasa pilihan seperti Bahasa Arab, Bahasa Cina Sekolah Rendah, Bahasa Tamil Sekolah Rendah, Bahasa Iban dan Bahasa Kadazandusun. Peruntukan masa pengajaran bagi modul elektif adalah sebanyak 90 minit (3 waktu) yang dimasukkan dalam jadual persekolahan. Sekolah perlu melaksanakan sekurang-kurangnya satu bahasa dalam Modul Elektif mengikut kesediaan sekolah dalam aspek penyediaan guru, permintaan daripada murid serta prasarana sekolah. Sekolah boleh membuat pilihan untuk melaksanakan satu atau kombinasi mata pelajaran daripada Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik serta Dunia Sains dan Teknologi sekiranya sekolah tidak dapat menjalankan modul Elektif disebabkan kekurangan prasarana. Contoh kombinasi mata pelajaran ialah dengan menjalankan pengajaran Bahasa Melayu selama 60 minit dan Bahasa Inggeris selama 30 minit. Pemilihan subjek atau kombinasi subjek bergantung kepada kesediaan dan keupayaan sekolah.
Bidang pelajaran KSSR bagi Tahap Dua pula akan mula dilaksanakan pada tahun 2014 bermula tahun 4. Pada Tahap Dua, terdapat dua modul yang digunakan iaitu Modul Teras Asas dan Modul Elektif. Subjek yang bakal diperkenalkan ialah Reka Bentuk dan Teknologi Maklumat dan Sejarah. Manakala subjek sedia ada termasuklah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil (SJKC dan SJKT), Pendidikan Kesihatan, Pendidikan Jasmani, Matematik, Sains, Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral.

2.4     STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM KSSR
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) menegaskan pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran untuk mencapai kesan yang optimum. Antara pendekatan P&P yang digunakan adalah seperti berikut :
      i.         Hands-on learning
    ii.        Pembelajaran melalui permainan
   iii.        Inkuiri penemuan
   iv.        Pembelajaran berasaskan projek
    v.        Pembelajaran luar bilik darjah
   vi.        Pembelajaran secara kontekstual
  vii.        Pembelajaran secara konstuktivisme
viii.        Pembelajaran secara masteri
(BPK, 2010)
Strategi pembelajaran dan pengajaran yang digunakan dalam KSSR lebih berpusat kepada murid. Menurut Kementerian Pelajaran Malaysia (2011), pendekatan yang digunakan memberikan peluang pembelajaran yang tidak terhad kepada murid.  Guru-guru hendaklah memainkan peranan yang penting sebagai medium penyampai ilmu dan juga sebagai pembimbing untuk membantu murid mencapai standard yang diperlukan.
Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza (Wahab, 2010). Contohnya, dalam bilik darjah KSSR yang  terdiri daripada kumpulan lemah, kumpulan serdahana serta kumpulang cergas, memerlukan pelbagai kaedah mengajar yang dirancang secara teratur untuk membentuk strategi pengajaran yang berkesan.  

3.0 BANDING BEZA ANTARA CIRI-CIRI KBSR DAN KSSR
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang telah mula dilaksanakan terhadap murid Tahun Satu 2011 merupakan hasil penambahbaikan Kurikulum bersepadu Sekolah Rendah (KBSR). Namun begitu, terdapat beberapa perbezaan dan juga persamaan antara ciri-ciri KBSR dan KSSR.

3.1 PERSAMAAN ANTARA CIRI-CIRI KBSR DAN KSSR
KSSR yang telah digubal berdasarkan KBSR sudah semestinya mempunyai persamaan. Persamaan yang paling ketara dapat dikenalpasti ialah persamaan prinsip antara KBSR dan KSSR seperti yang telah dinyatakan sebelum ini. Prinsip-prinsip tersebut ialah pendekatan bersepadu, perkembangan individu secara menyeluruh, pendidikan seumur hidup, dan pendidikan yang sama untuk semua murid.
            Selain itu, kedua-dua kurikulum ini juga mendukung matlamat dan objektif yang sama, iaitu memberi tumpuan kepada perkembangan individu secara menyeluruh yang meliputi aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial seperti yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.



3.2 PERBEZAAN ANTARA CIRI-CIRI KBSR DAN KSSR
KBSR
CIRI-CIRI
KSSR
Mementingkan umur
Fokus pembelajaran
Mementingkan tahap
Menekankan 3 aspek :
·         Komunikasi
·         Perkembangan diri individu
·         Manusia dan alam sekeliling
Reka bentuk kurikulum
Berasaskan enam tunjang
·         Komunikasi
·         Kemanusiaan
·         Perkembangan fizikal dan estetika
·         Keterampilan diri
·         Kerohanian, sikap dan nilai
·         Literasi sains dan teknologi
Tahap 1 :
·         Mata pelajaran teras, wajib dan tambahan.
Tahap 2 :
·         Mata pelajaran teras, wajib dan tambahan.
Organisasi Kurikulum
Tahap 1 :
·         Modul Teras Asas
·         Modul Teras  Tema
·         Modul Elektif
Tahap 2 :
·         Modul Teras Asas
·         Modul Elektif
Fokus 3M ( Membaca, mengira dan menulis )
Fokus
Fokus 4M (Membaca, mengira, menulis dan menaakul)
Sukatan pelajaran
Bahan Kurikulum
Dokumen Standard Kurikulum
Penilaian yang ketara kepada pentaksiran sumatif
Kaedah pentaksiran
·         Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
·         Dijalankan secara berterusan
·         Menggunakan pelbagai kaedah pentaksiran
·         Bersifat autentik dan holistik.

3.2.1     Tahap dan umur
Kurikulum Standard Sekolah Rendah lebih mementingkan tahap manakala KBSR mementingkan umur. Dalam erti kata yang lain, fokus pembelajaran KBSR ialah mengikut umur ataupun tahun, manakala dalam KSSR fokus pembelajaran adalah berdasarkan kepada tahap persekolahan. Justeru, kita dapat melihat bahawa peranan guru dalam KSSR amat penting bagi mengenalpasti tahap setiap murid yang ada di dalam kelas bagi memudahkan setiap murid memahami pembelajaran yang disampaikan. Dalam KBSR pula, hanya umur yang dilihat untuk menyampaikan murid tanpa mengenalpasti tahap seseorang murid untuk menerima ilmu.
            Pada Tahap 1 dalam kurikulum baru ini, fokus utama pembelajaran adalah kemahiran 4M, kemahiran asas TMK, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai. Disamping itu, fokus tahap 2 pula ialah pengukuhan dan aplikasi 4M, kemahiran asas TMK, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai.
3.2.2     Reka Bentuk Kurikulum
Reka bentuk kurikulum KBSR adalah berasaskan kepada tiga bidang iaitu komunikasi, manusia dan alam sekeliling, dan perkembangan diri individu. Manakala, reka bentuk KSSR pula berasaskan kepada enam tunjang iaitu komunikasi, kemanusiaan, perkembangan fizikal dan estetika, serta kerohanian, sikap dan nilai. Organisasi Kurikulum
Pada peringkat sekolah rendah, murid-murid dibahagikan kepada dua tahap iaitu Tahap 1 (Tahun Satu hingga Tahun Tiga) dan Tahap 2 (Tahun Empat hingga Tahun Enam). Dalam KBSR, murid Tahap 1 akan mempelajari mata pelajaran yang dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu mata pelajaran teras, wajib dan tambahan. KSSR pula mata pelajaran dibahagikan kepada tiga modul iaitu modul teras asas, modul teras tema, dan modul elektif.Organisasi kurikulum bagi Tahap 2 dalam KBSR adalah sama pada Tahap 1. Manakala, bagi KSSR pula hanya terdapat dua modul yang digunakan iaitu modul teras asas dan modul elektif.
            Kedua-dua kurikulum ini menggunakan organisasi kurikulum yang berbeza. Dalam KSSR, pendekatan modular telah digunakan yang mana modul akan digunakan untuk menggantikan buku teks.
3.2.3     Bahan Kurikulum
Dalam KBSR, sukatan pelajaran digunakan sebagai bahan kurikulum. Sukatan pelajaran merupakan isi kandungan pelajaran termasuk topik atau subtopik yang perlu diajar atau dipelajari.
            KSSR pula menggunakan dokumen standard kurikulum. Dokumen standard Kurikulum merupakan pernyataan spesifik tentang perkara yang patut diketahui dan boleh dilakukan oleh murid dalam satu tempoh persekolahan, merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai. Standard Pembelajaran ialah satu penetapan kriteria atau indikator kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan. Penekanan adalah elemen yang berorientasikan kreativiti dan inovasi, keusahawanan, teknologi maklumat dan komunikasi.
Berbanding dengan KBSR, seseorang guru akan dibekalkan dengan Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran yang dilengkapi dengan Pemetaan Huraian Sukatan Pelajaran, sebagai panduan untuk menyediakan Rancangan Pengajaran Tahunan dan Rancangan Pengajaran Harian di peringkat sekolah. Murid–murid pula dibekalkan dengan buku teks. Manakala dalam KSSR pula guru-guru akan menggunakan Dokumen Standard yang terdiri daripada Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran, Modul Pengajaran (Exemplar) turut disediakan sebagai panduan untuk guru melaksanakan pengajaran dan pembelajaran serta Modul Pembelajaran adalah untuk bahan pembelajaran untuk murid untuk menggantikan buku teks.
3.2.4     Kaedah pentaksiran
Kedua kurikulum ini mempunyai kaedah pentaksiran yang berbeza yang mana kaedah pentaksiran dalam KBSR memberi penekanan yang ketara kepada penilaian sumatif semata-mata. Kaedah pentaksiran dalam KSSR iaitu Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) lebih ditekankan berbanding penilaian sumatif. Kaedah pentaksiran yang digunakan juga adalah berterusan untuk mengesan pencapaian dan perkembangan murid dalam pembelajaran. Kaedah pentaksiran ini juga adalah pelbagai serta bersifat autentik dan holistik.

4.0 IMPLIKASI PERUBAHAN KURIKULUM
Perubahan kurikulum adalah untuk penambahbaikan terhadap kurikulum sedia ada selaras dengan matlamat dan hasrat pendidikan negara.
4.1 Penambahbaikan Kurikulum Pendidikan Khas
Sebagai anggota masyarakat, golongan kurang upaya mempunyai hak dan kedudukan yang sama seperti golongan yang lain. Oleh itu, Kurikulum Pendidikan Khas yang melibatkan tiga cabang utama iaitu Masalah Pembelajaran, Masalah Penglihatan dan Masalah Pendengaran turut digubal berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) untuk memenuhi keperluan mereka. Beberapa mata pelajaran dalam pendidikan khas telah diubahsuai dan ditambah bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih teratur dan menepati keperluan murid-murid berpendidikan khas ini.
Bagi Pendidikan Khas Masalah Penglihatan, mata pelajaran yang ditambah ialah Kemahiran Asas Individu Masalah Penglihatan manakala dua mata pelajaran yang diubahsuai adalah Pendidikan Jasmani Suaian dan Dunia Seni Visual Suaian. Masalah Pendengaran pula dilengkapkan dengan penambahan mata pelajaran Bahasa Isyarat Komunikasi selain mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Islam yang diubahsuai. Sementara bagi Masalah Pembelajaran, kesemua mata pelajarannya dibuahsuai.
Pengubahsuaian dan penambahan ini dilakukan bagi meningkatkan lagi kualiti pengajaran dan pembelajaran murid-murid kurang upaya supaya mereka tidak ketinggalan dalam arus perubahan pendidikan dan transformasi yang dilakukan oleh kerajaan. Penambahan mata pelajaran baru diwujudkan bertujuan untuk memberi pendedahan awal mengenai kemahiran asas yang amat diperlukan oleh murid-murid berkeperluan khas ini. Pengubahsuaiannya pula dilihat mampu memberi skop baru kepada mereka seterusnya dapat meningkatkan keupayaan serta pemahaman dalam proses pembelajaran. Selain itu, melalui penambahbaikan kurikulum pendidikan khas ini juga hasrat pendidikan negara juga dapat dicapai kepada murid-murid kurang upaya. 

4.2 Pengenalan Tiga Kemahiran Baru Merentas Subjek
Tiga elemen nilai tambah telah diperkenalkan dalam KSSR iaitu elemen kreatif dan inovasi, keusahawanan, serta teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang bertujuan memenuhi keperluan murid dalam membangunkan modal insan yang holistik, berpengetahuan, berfikiran kreatif, kritis dan berinovasi, berkemahiran tinggi serta berkeperibadian mulia selaras dengan matlamat dan hasrat pendidikan negara. Selain itu, elemen nilai tambah yang diperkenalkan dalam KSSR adalah untuk membentuk modal insan yang berpontensi untuk merealisasikan teras pembangunan kurikulum seperti Wawasan 2020, Cabaran Abad ke-21, dan Model Ekonomi Baru pada masa hadapan yang telah dirangka beberapa tahun yang lalu.
Dalam konteks Malaysia sebagai sebuah negara yang sedang pesat membangun dan berhasrat untuk menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020, keperluan kepada  kreativiti dan inovasi rakyatnya adalah lebih mendesak. Elemen kreatif dan inovasi dalam pendidikan adalah kunci kejayaan dalam pelbagai cabang bidang terutamanya yang berasaskan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam bidang sains.  Justeru, elemen kreativiti dan inovasi diterapkan untuk membentuk transfomasi KSSR yang bertujuan melahirkan modal insan yang berkeupayaan dan berdaya tahan untuk menghadapi cabaran yang mendatang dan terus bersaing. Kementerian Pelajaran juga telah mengambil langkah untuk menerapkan daya pemikiran kreatif dan inovasi bermula dari bangku sekolah rendah bermula Januari 2011 dengan peggubalan kurikulum negara. Penerapan ini adalah sesuai dalam usia ini kerana bukan semua murid dilahirkan dengan kreativiti dan inovasi namun bukanlah mustahil untuk membentuk kemahiran tersebut sejak dari kecil.
Elemen keusahawanan telah diperkenalkan dalam KSSR. Elemen ini bertujuan memberi pendedahan awal kepada murid-murid mengenai bidang keusahawan yang sememangnya mempunyai potensi yang besar untuk diterokai dan secara tidak langsung dapat mengurangkan bilangan siswazah menganggur sebaik sahaja bergraduat di masa hadapan. Tuntutan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (2006-2010) membuktikan guru-guru perlu bersedia dengan ilmu pengetahuan dalam bidang keusahawanan selain daripada memantapkan pengetahuan dalam bidang atau pengkhususan masing-masing. Oleh itu, sistem pendidikan memainkan peranan yang sangat penting dalam melahirkan usahawanan dengan harapan negara usahawan-usahawan yang terdidik ini akan membangunkan ekonomi negara.
Dalam era globalisasi yang berpaksikan perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), pembangunan pendidikan mementingkan pembudayaan dan penguasaan  ICT di kalangan pelajar. Perkembangan terkini menyaksikan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) menjadi alat pemangkin utama untuk menyebar dan menyimpan maklumat dan seterusnya membantu pelajar membina pengetahuan baru  (Lechner  & Boli, 2000). Melalui KSSR, elemen ini telah diperkenalkan dan murid akan didedahkan dengan kemahiran tersebut dalam proses P&P mampu membuka ruang kepada murid-murid untuk menerokai dunia tanpa sempadan melalui internet dalam mendapatkan pelbagai maklumat bagi tujuan pembelajaran dengan hanya berada di dalam bilik darjah sahaja. Selain itu, mereka juga akan melihat dan mencontohi perkembangan positif daripada negara luar dengan adanya kemahiran ini.
4.3 Wujudnya Sistem Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)
Pada abad ke-21, sistem pendidikan di negara kita telah mengalami pelbagai perubahan dan pembaharuan seiring dengan kemajuan yang sedang berlaku. Kurikulum sekolah yang sebulum ini hanya dinilai berdasarkan peperiksaan semta-mata. Melalui transformasi kurikulum berpusat, modul baharu KSSR telah menggubal Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), yang mana UPSR  akan mengandungi dua komponen iaitu penilaian berasaskan sekolah dan peperiksaan . Penilaian berasaskan sekolah mewakili 40% dan peperiksaan adalah sebanyak 60%. Sistem ini hampir sama dengan penilaian yang diguna di institut pengajian tinggi seperti juga penilaian di institusi perguruan kini.
Sistem penilaian yang bukan 100% berdasarkan peperiksaan akan dapat memberi penilaian yang adil kerana segala aktiviti di sekolah, kecemerlangan fizikal dan sebagainya akan diambil kira dalam menentukan keputusan UPSR. Oleh itu, murid yang kurang dalam peperiksaan tetapi mempunyai bakat dalam aktiviti fizikal akan mendapat markah yang lebih dalam aktviti fizikal dan begitulah sebaliknya. Selain itu, proses pembelajaran dan pengajaran (P&P) melalui transformasi kurikulum akan lebih menyeronokkan dan tidak terlalu berorientasikan kepada peperiksaan. Murid tidak akan terbeban dengan peperiksaan melalui sistem penilaian ini.
Pelbagai kaedah pentaksiran digunakan dalam penilaian ini. Penilaian berasaskan sekolah ini mempunyai kaedah pelaksanaan tertentu dan dijalankan secara berterusan untuk mengesan perkembangan dalam diri murid. Dengan cara ini, guru akan memberi fokus untuk menambah baik kelemahan seterusnya meningkatkan kemahiran dalam satu-satu bidang kepada individu tersebut. Disamping itu, bagi memastikan murid-murid memenuhi standard yang ditetapkan, aktiviti pemulihan, pengukuhan dan penggayaan dilaksanakan mengikut keperluan murid.
4.4 Fokus 4M
Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, KSSR merupakan penambahbaikan kepada kurikulum sedia ada iaitu KBSR. KBSR telah memberi fokus kepada 3M iaitu kemahiran membaca, menulis dan mengira dalam peringkat awal pembelajaran murid-murid khususnya murid tahap 1 sekolah rendah. Implikasi daripada pembentukan KSSR ialah penambahan daripada 3M kepada 4, iaitu wujudnya kemahiran menaakul dalam kurikulum sekolah rendah.
Menaakul ialah kemahiran berfikir yang membolehkan seseorang murid  itu membuat keputusan berdasarkan akal dan logik. Melalui kemahiran ini, murid diberi ruang dan galakan untuk mengasah kemahiran menaakul. Selain itu, mereka juga dapat membezakan perkara positif dengan negatif.
Penambahan 3M kepada 4M ini jelas menunjukkan bahawa KBSR mengalami penambahbaikan dengan pembentukan KSSR. Fokus 3M hanya bertujuan untuk lulus peperiksaan semata-mata, sebaliknya fokus 4M ini lebih kepada penguasaan ilmu pendidikan untuk melahirkan individu yang seimbang. Selain itu, kemahiran ini juga akan membantu pelajar memahami proses untuk memperoleh sesuatu ilmu berbanding daripada menerima ilmu. Oleh itu, kemahiran ini penting dalam kehidupan seharian untuk membaca situasi yang berlaku di sekeliling kita agar tidak mudah tertipu, dan bersedia untuk melakukan perubahan-perubahan yang diperlukan dalam masyarakat.

5.0 RUMUSAN
Perubahan demi perubahan telah berlaku dalam kurikulum pendidikan di negara kita bermula dari pengenalan Kurikulum Baru Sekolah Rendah pada tahun 1984 sehinggalah wujudnya Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang mula dilaksanakan pada 2011. Transformasi kurikulum yang telah berlaku ini adalah bertujuan untuk menambah baik kurikulum sedia ada agar setanding dengan negara maju di samping melahirkan individu yang seimbang dari segi JERIS.
Kementerian Pelajaran Malaysia telah mewujudkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) bertujuan meningkatkan kualiti pendidikan di negara kita agar relevan dengan cabaran dalam era globalisasi kini. Guru memainkan peranan yang penting bagi menjayakan proses P&P seterusnya melahirkan modal insan yang berkualiti bermula dari pendidikan rendah. Semua pihak termasuklah guru, ibu bapa dan pembuat dasar haruslah peka terhadap transformasi kurikulum ini agar matlamat dan hasrat pendidikan dapat dicapai.


No comments:

Post a Comment