Sunday, 8 November 2015

TEORI PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

1.0  PENGENALAN

Kepentingan dalam bidang perkembangan kanak-kanak mula muncul pada awal abad ke-20. Pelbagai teori perkembangan kanak-kanak yang telah dikemukakan oleh pelbagai tokoh telah menjadi asas kepada perkembangan pendidikan awal kanak-kanak kini. Dalam konteks kanak-kanak, pendidikan perlu dilihat sebagai satu proses yang berterusan berkembang serentak dengan perkembangan individu seorang kanak-kanak yang mempelajari apa sahaja yang ada di persekitaran dan dengan ‘ilmu’ atau kemahiran yang diperolehi ia akan mengaplikasikannya dalam konteks yang pelbagai samada dalam kehidupan sehariannya di ketika itu ataupun sebagai persediaan untuk kehidupannya di masa yang akan datang (Department of Education and Science, 1990).
Pernyata dari hasil-hasil kajian ilmiah samada di timur, di barat malah seanterio dunia , dapatan kajian membuktikan bahawa pendidikan awal kanak-kanak adalah asas kepada pembinaan kekukuhan sesuatu bangsa dan pemangkin kepada visi dan wawasan negara. Kajian  yang dilakukan di Amerika Syarikat misalnya menunjukkan bahawa setiap nilaian dolar yang dilaburkan untuk pendidikan awal yang berkualiti tinggi dapat memberikan pulangan yang tinggi samada dari segi perkembangan ekonomi mahupun perkembangan sosial kehidupan masyarakat di negara tersebut.
Pelbagai teori telah dijadikan dirujukan untuk membentuk kurikulum, dasar dan juga program dalam pendidikan kanak-kanak di negara kita. Selain itu, perkembangan pendidikan kanak-kanak di negara kita juga banyak dipengaruhi oleh teori-teori perkembangan kanak-kanak seperti teori perkembangan kognitif Jean Piaget, teori perkembangan psikososial Eric Ericson dan teori perkembangan fizikal Robert Havighurst.

2.0  TEORI PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Terdapat pelbagai teori yang telah diutarakan oleh pelbagai tokoh berkaitan dengan perkembangan kanak-kanak dari segi emosi, moral, fizikal dan kognitif.

2.1 TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF - JEAN PIAGET
Jean Piaget dilahirkan di Nauchatel, Switzerland pada 9 Ogos 1896. Bapanya bernama Arthur Piaget, yang merupakan seorang Profesor Sastera dalam bidang Sejarah dan ibunya pula bernama Rebecca Jackson. Jean merupakan anak pertama yang suka berdikari dan berminat tentang ilmu alam. Beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir pada tahun 1981 ketika berusia 84 tahun.
Dalam bidang Psikologi, Jean merupakan salah satu tokoh yang amat penting di abad ke dua puluh. Latar belakang beliau ini memberikan banyak sumbangan kepada bidang psikologi setelah beliau bekerja dengan Binet bagi membentuk ujian kecerdasan mental. Semasa bekerja dengan Binet, Jean tidak berminat untuk melihat hasil jawapan betul yang diberikan oleh kanak-kanak, tetapi lebih berminat untuk melihat pola-pola perlakuan yang ditunjukkan oleh kanak-kanak apabila mereka memberikan jawapan yang salah. Pada pandangan Jean, pola-pola perlakuan ini boleh memberikan petunjuk bagi pengetahuan bagaimana proses pembentukan pemikiran berkembang di kalangan kanak-kanak. Ekoran daripada itu, teori yang beliau kemukakan adalah memfokuskan kepada perkembangan kognitif kanak-kanak.
Menurut Piaget, proses pemikiran kita berubah secara menyeluruh bermula selepas lahir sehingga kita mencapai kematangan. Setiap individu akan sentiasa mencuba untuk memahami dan mengadaptasi perubahan-perubahan yang berlaku di persekitaran mereka. Piaget mengenalpasti empat faktor yang saling berkait yang boleh mempengaruhi proses pemikiran individu.
·        Kematangan biologi. Proses pemikiran yang dipengaruhi oleh faktor baka atau genetik.
·        Interaksi individu dengan persekitaran. Individu berinteraksi dengan persekitaran untuk memahami perkara-perkara yang berlaku. Mereka akan meneroka, menguji, memerhati dan menyusun maklumat yang didapati.
·        Pengalaman sosial. Perkembangan kognitif juga dipengaruhi oleh pergaulan individu dengan orang-orang di persekitaran : ibu bapa, adik beradik, rakan, guru dan sebagainya.
·        Keseimbangan. Proses keseimbangan adalah merupakan salah satu cara yang digunakan oleh individu untuk mengadaptasi dengan situasi-situasi yang baru dialami.
Menurut Piaget (1960), semua manusia dilahirkan dengan  kecenderungan secara positif untuk berinteraksi dan mentafsir persekitarannya. Kita sentiasa cenderung untuk memahami sesuatu situasi, dalam menyelesaikan sesuatu kekusutan. Kita akan berasa kurang selesa sekiranya berdepan dengan sesuatu keadaan yang tidak menentu atau keadaan yang tidak dijangka. Ketidakselesaan ini akan mendorong individu mencari penyelesaian atau keseimbangan.
Setiap kali individu memperolehi sesuatu pengalaman, mereka akan menyusun pengalaman-pengalaman ini di dalam minda masing-masing dan membentuk satu sistem yang dipanggil skema. Proses penyusunan dan pembentukan skema ini dipanggil organisasi. Skema-skema ini akan digunakan oleh individu apabila mereka berdepan dengan sesuatu situasi yang memerlukan penyelesaian. Pembentukkan skema bermula sebaik sahaja seseorang individu dilahirkan. Ia bermula dengan pembentukan skema yang mudah kemudian beransur kepada skema yang lebih kompleks. Contohnya, bayi membentuk skema untuk mencapai sesuatu objek, kanak-kanak membina skema-skema untuk mengkategori sesuatu benda atau skema untuk mengenal huruf. Dalam banyak situasi, skema-skema yang dibentuk ini akan berdepan dengan situasi yang baru. Contohnya, kanak-kanak yang telah mengenal huruf berdepan dengan situasi baru untuk menyusun huruf-huruf tersebut membentuk perkataanDalam situasi-situasi yang baru ini, individu akan berdepan dengan masalah. Mereka perlu mengubahsuai skema lama kepada skema baru di panggil adaptasi.
Adaptasi melibatkan dua proses yang saling berkait iaitu asimilasi dan akomodasi. Asimilasi berlaku apabila individu cuba memahami pengalaman baru dan cuba untuk menyesuaikan pengalaman ini dengan skema-skema yang telah sedia ada. Contohnya, dalam mengenal huruf, kanak-kanak mungkin akan menyatakan ‘d’ sebagai ‘b’ apabila diperkenalkan. Melalui pengalaman dan bimbingan, kanak-kanak akan cuba memadankan pengetahuan baru ini dengan skema lama yang telah ada. Akomodasi akan berlaku apabila individu dapat menukar skema lama untuk disesuaikan dengan pengalaman baru. Individu akan mengubah cara pemikiran untuk disesuaikan dengan pengalaman baru dan seterusnya membentuk skema baru. Di dalam contoh tersebut, akomodasi berlaku apabila kanak-kanak dapat mengenal dan membezakan ‘d’ daripada ‘b’. Menurut Piaget, proses mengorganisasi, mengamilasi dan mengakomodasi adalah proses yang digunakan oleh individu untuk mencapai keseimbangan. Individu akan terus menguji minda mereka untuk mencari keseimbangan.

2.1.1 Peringkat Perkembangan Kognitif Teori Piaget
Peringkat Sensori Motor ( 0 hingga 2 tahun )
Pada peringkat umur bayi, mereka belajar melalui interaksi deria dengan persekitarannya. Sebagai contoh, bayi akan mengangkat benda, memain-mainkannya, merasa dan menggigitnya. Di samping itu, mereka memerhatikan benda itu melalui penglihatan dan pendengaran bunyi. Di peringkat umur dua tahun, bayi memperoleh kepercayaan tentang pengekalan objek, iaitu objek itu akan terus wujud walaupun objek tersebut tidak dapat dilihat dan disentuh. Selain itu, mereka dapat melakukan tindakan ulangan seperti menghisap ibu jari. Pada peringkat ini juga, mereka mula meniru perlakuan yang tidak pernah mereka lakukan sebelum ini. Mereka mempelajari perlakuan ini melalui pemerhatian terhadap orang lain atau melalui objek yang dapat dilihat dan disentuhnya. Kesimpulannya, pembelajaran kanak-kanak pada tahap ini bergantung kepada pengalaman sensori dan motor iaitu dengan menggenggam, menghisap dan lain-lain.
Peringkat Praoperasi ( 2 hingga 7 tahun )
Pada peringkat ini, kanak-kanak mula berfikir secara lojik tetapi belum boleh menguasai kebolehan memproses kemahiran berfikir mengikut peraturan-peraturan yang lojik. Namun begitu, kanak-kanak mula mempraktikkan kemahiran yang baru diperoleh dengan menggunakan simbol untuk mewakili objek. Ini dapat dilihat dari sifat pemikiran simbolik melalui permainan olok-olok, animisme dan egosentrik. Salah satu aktiviti pemikiran simbol ialah lakonan drama yang menjadi pengalaman hidup. Berdasarkan pengalaman, kanak-kanak pada peringkat ini suka bermain masak-masak, berlagak menjadi doktor, dan berlagak sebagai penjual dan pembeli. Lakonan ini juga adalah permainan olok-olok. Penggunaan bahasa kanak-kanak pada peringkat ini berkembang maju. Kanak-kanak masih belum mampu membezakan antara benda bernyawa dan tidak bernyawa yang mana mereka percaya bahawa benda tidak bernyawa seperti pokok boleh bercakap seperti manusia. Piaget menyebut keadaan ini sebagai animisme.  
            Pada permulaan peringkat praoperasi, kanak-kanak mempunyai kesukaran mengoperasi konsep, misalnya mereka tidak dapat mengira mengikut urutan dari satu hingga sepuluh. Oleh itu, pada peringkat ini pengajaran kanak-kanak hendaklah sesuai dengan tahap mereka.
Peringkat Operasi yang Konkrit ( 7 hingga 11 tahun )
Pada peringkat sekolah rendah, pemikiran kanak-kanak lebih fleksibel, dapat berfikir melalui peraturan lojik atau melakukan operasi mental dengan tersusun. Kanak-kanak hanya boleh melaksanakan pemikiran lojik dalam keadaan yang konkrit atau menggunakan bahan maujud. 
Peringkat Operasi Formal ( 11 hingga 15 tahun )
Pada peringkat ini, mereka tidak lagi dikenali sebagai kanak-kanak tetapi remaja. Piaget berpendapat mereka dapat berfikir secara lojik, termasuk pemikiran abstrak dan membuat hipotesis. Mereka juga berupaya menyelesaikan masalah yang konkrit dan abstrak dengan penguasaan kebolehan penyelesaian masalah yang dikombinasikan pengetahuan, pengalamnan dan kemahiran. Pendekatanpengajaran pula melibatkan penggunaan kaedah lisan yang lebih banyak. Pelajar di sekolah menengah digalakkan mendengar, membaca dan berbincang, kemudian melakukan latihan.

2.1 TEORI PERKEMBANGAN FIZIKAL – ROBERT HAVIGHURST
Robert Havighurst merupakan seorang ahli psikologi Amerika yang terkenal dengan teori perkembangan sosio budaya dan antropologi. Beliau berpendapat perkembangan kanak-kanak amat dipengaruhi oleh persekitarannya. Ini bermakna perkembangan personalitinya juga turut dipengaruhi oleh nilai-nilai, norma-norma serta budaya masyarakat dan persekitarannya. Menurut beliau lagi, faktor biologi, sosial dan psikologi juga mempengaruhi perkembangan seseorang individu.
Selain itu, Robert Havighurst juga memperkenalkan konsep tugas-tugas perkembangan. Tugas-tugas perkembangan merujuk kepada satu-satu tugas yang lahir pada satu-satu masa yang lahir dalam hidup individu tersebut. Menurut Havighurst (1967), kejayaan dalam mencapai tugas ini akan memberikan kegembiraan kepada individu tersebut manakala kegagalan akan membawa kesedihan dan kesusahan dalam melaksanakan tugas-tugas yang selanjutnya. Beliau telah membahagikan tugas perkembangan kepada tiga peringkat iaitu :
·        Peringkat Bayi dan Awal Kanak-kanak ( 0-6 tahun)
·        Peringkat Pertengahan Kanak-kanak ( 6-12 tahun )
·        Peringkat Awal Remaja dan Remaja ( 12-18 tahun )

2.2.1 Peringkat-peringkat Perkembangan Fizikal Teori Havighurst
i) Peringkat Bayi dan Awal Kanak-kanak ( 0-6 tahun)
Kebanyakkan kanak-kanak mula berjalan di antara umur 9-15 bulan. Pada peringkat ini, semua urat dan otot di kaki dan badan mula berkembang ke tahap yang mampu mencapai tugas perkembangan ini. Kanak-kanak akan mula berlari dan melompat selepas pandai berjalan. Sistem penghadaman kanak-kanak beransur-ansur bersedia menghadam dan menyerap pelbagai jenis makanan. Seterusnya organ-organ menguyahnya akan berkembang  sehingga dapat mengunyah makanan pejal apabila umurnya mencapai 2 tahun.
            Kanak-kanak mula menyebut dan berkomunikasi dengan menggunakan bunyi untuk bercakap. Pertuturan menjadi cara mereka meluahkan perasaan mereka sama ada suka atau tidak terhadap sesuatu. Latihan membuang air kecil dan besar pada masa dan tempat yang sesuai adalah latihan yang pertama yang diterima oleh kanak-kanak. Kesan latihan ini mungkin berterusan dan mungkin mempengaruhi waktu kanak-kanak tersebut pada kemudian hari.Kanak-kanak juga sedar sejak awal lagi tentang perbezaan jantina manusia. Sejak awal lagi kanak-kanak diajar bertingkah laku sebagai seorang lelaki dan perempuan serta menjaga pergaulan mereka. Kemudian ia juga mengetahui perbezaan struktur tubuh lelaki dan perempuan.
Selain itu pada peringkat ini kanak-kanak juga telah bersedia untuk belajar dengan memberi fokus kepada tanda-tanda yang mewakili huruf dan perkataan. Kesediaan membaca juga dapat diasuh melalui pengalaman langsung kanak-kanak. Ketika kanak-kanak berumur 6 tahun, Kanak-kanak sudah pandai untuk bertolak ansur dan bertimbang rasa. Mereka juga sedia mendengar pandangan orang lain dan boleh membezakan betul dan salah.
ii) Peringkat Pertengahan Kanak-kanak ( 6-12 tahun )
Pada peringkat ini kanak-kanak dapat menguasai beberapa kemahiran fizikal dalam permainan. Hal ini kerana pertumbuhan tulang dan otot kanak-kanak mula berkembang. Dalam hal ini pengaruh rakan sebaya memainkan yang amat penting terhadap kanak-kanak. Jadi kanak-kanak haruslah diasuh dengan didikan sempurna untuk membina sikap diri yang baik. Kanak-kanak mula belajar bertolak-ansur dengan rakan sebaya dalam kehidupan sosial mereka. Pertumbuhan ini juga akan menyebabkan kanak-kanak berasa jauh dari keluarga dan akan pergi kepada rakan sebaya. Kanak-kanak juga harus belajar peranan jantina mereka. Dalam hal ini mereka dibantu oleh pengaruh ibu bapa, adik beradik serta saudara mar. Di sekolah pula guru berperanan memberikan contoh yang terbaik kepada murid-murid.
Pada peringkat ini juga kanak-kanak sudah boleh menguasai kemahiran-kemahiran asas iaitu kemahiran membaca, menulis, mengira (3M). Kanak-kanak juga mula berkawan dengan orang lain dan mampu memahami konsep hidup serta moral. Selain itu, mereka mula memahami dan belajar membentuk sikap yang mengakui hak, keupayaan dan kelemahan pada setiap individu.
iii) Peringkat Awal Remaja dan Remaja ( 12-18 tahun )
Pada peringkat ini, golongan remaja akan mengalami perubahan dari segi bentuk badan dan suara. Kanak-kanak perempuan akan berkelakuan sebagai orang perempuan dan lelaki akan berkelakuan orang lelaki. Mereka harus memahami bagaimana untuk bergaul dan bersosial bersama kawan-kawan yang berlainan jantina. Remaja juga  belajar membentuk emosi daripada ibu bapa iaitu belajar untuk menghormati orang yang lebih tua dari mereka. Selain itu, remaja harus bersedia memilih satu pekerjaan yang sesuai untuk masa depannya. Remaja juga sedang mempelajari peranan dan tanggungjawab yang sewajarnya dalam kehidupan mereka pada dewasa kelak.



1 comment:

  1. Casino Near Me - Mapyro
    This is a map showing casino hotels and motels located near Casino Near Me 영주 출장샵 in Washington, 남원 출장샵 D.C. 청주 출장샵 in 안양 출장안마 realtime at 13 casinos in United 여주 출장마사지 States of America.

    ReplyDelete